vrijdag 1 augustus 2014

IBAN

Zo, ben jij al over op IBAN? Dan ben jij sneller dan een slordige 20.000 bedrijven, die vanaf nu een probleem hebben. Een ding is zeker, het zijn die bedrijven die nog nooit zaken met het buitenland hebben gedaan. Is dat wel het geval, dan heb je al te maken gehad met de BIC en SWIFT-codes.  Wat wel verandert is het feit dat je nu weer moet weten bij welke bank iemand zit. Op de oude postbanknummers na, waren alle rekeningnummers zo gemaakt dat men aan de code kon zien bij welke bank een rekeningnummer hoorde. Nu kun je het op twee manieren zien, door de bankcode en dat verwerkte rekeningnummer.
Op de vraag of ik mijn IBAN-nummer uit mijn hoofd ken, moet ik je ontkennend antwoorden, maar kan hem wel in elkaar zetten. De code begint met NL gevolgd door het nummer 54( waar dat voor staat mag Joost weten) de bank INGB( dat vroeger PSTB was), een zwik nullen om de boel op te vullen en mijn rekeningnummer.

Geen opmerkingen: