zondag 6 maart 2016

Rip uit mijn lijf.


De nachtmerrie van iedere computerbezitter is het overlijden van deze trouwe makker die bijna nooit iets goed kan doen. Nu is het zo dat ik deze apparaten zelf kan herstellen, maar zelfs bij mij zijn er dingen die onbetaalbaar zijn. Op een ochtend wilde ik mijn laptop, een Acer uit 2009, opstarten. Er kwamen wat geluiden uit, maar beeld geven zat er niet in. „Videoprocessor”, schoot er door mijn hoofd. Die dingen zijn verrekte duur en het uitwisselen is ook geen pretje. Nu moet je weten dat die Acer uit een tijd komt dat alle laptops vrij grote schermen hadden. Ik had dan nog een kleintje van „slechts“ 15,6 inch, de grotere uitvoering was bijna twee inch groter. Op mijn werk aangekomen, werd mijn vrees waarheid, ook voor mij zou dit een dure reparatie worden. Nu heb ik een heel groot voordeel, ik maak gebruik van Linux. Dus, ik greep een oud laptopje, die we eigenlijk alleen nog gebruiken om oude componenten uit te testen, en zette mijn harde schijf over. Het Linux-systeem overgezet van 64 naar 32 bit, en ik kon in ieder geval weer verder, zij het op een lage snelheid( de oude computer had een 2,4GHz dual-core processor terwijl deze Compaq uit 2006 er maar eentje had met een „traagheid“ van 1,5 GHz.)
Hoewel ik dit niet graag aan mijn klanten verkoop, keek ik rond in de refurbished handel. Refurbished is een ander woord voor tweedehands, alleen schijnt deze kreet behoorlijk geld waard te zijn, de apparaten gaan soms bijna voor nieuwprijzen van de hand.
Ik kwam uit op een Lifebook. Het apparaat kon ik laten leveren met Windows 10 en 500GB harde schijf. Echter met een 200 GB harde schijf en Windows 7 was het ding de helft goedkoper. Geen probleem, van mijn oude computer hou ik een harde schijf van 500GB over en Windows 7 waardeert zichzelf al op naar Windows 10. Bijkomend voordeel voor mij, het apparaat heeft een scherm van 12 inch. Buiten dat staat op de oude schijf, naast Linux ook Windows 10, wat na opwaardering geen problemen oplevert als je de harde schijf wisselt.
Op de vraag waarom ik Windows 10 op de computer heb zitten als ik het toch niet gebruik? Ik heb klanten die het gebruiken, en ik moet soms fouten moeten kunnen simuleren.

Geen opmerkingen: