vrijdag 1 april 2011

De complimenten aan Otto.

Vorige week reed ik op de A9 vanaf Amstelveen naar Amsterdam-zuidoost. Op zich niets bijzonders, wel dat ik in mijn linkerbuitenspiegel een auto met een rotgang over de linker rijbaan aan zag komen, knipperend met de koplampen naar eenieder die het durfde om op zijn baan te gaan rijden. En bij diegene die niet opzij ging, kroop de auto haast in zijn voorganger.
Toen de wagen gepasseerd was, stond er achterop die wagen dat je een telefoonnummer kon bellen om de bestuurder te complimenteren met zijn rijstijl. Ik vermoed dat er weinig gebeld zal worden naar deze lijn. Allereerst deugt er niets van die rijstijl, ten tweede reed deze wagen zo hard dat ik het telefoonnummer niet eens kon lezen.
Nu kun je iemand ook flink onderuit halen terwijl het toch lijkt of je een compliment geeft. De bekende voorbeelden komen uit de getuigschriften, die je krijgt als je ontslag neemt of krijgt. Als er bijvoorbeeld de zin in staat "hij kan goed opschieten met de klanten", betekent dit meestal dat de desbetreffende persoon niet met zijn collega's of meerderen kan omgaan, want dat staat niet gemeld in die zin.
En zo zou je deze man ook complimenten kunnen geven. "Beste Otto, ik wil je complimenteren met de rijstijl van jouw chauffeur. Hij verstaat de kunst om zo kort en zo min mogelijk ruimte in beslag te nemen op de weg. Zo zouden meer mensen de rechter rijbanen kunnen leeghouden om ruimte te geven aan mensen die zo dom zijn om zich aan de maximum snelheid te houden. Ook doet uw chauffeur niet mee aan al dat geknipper van de richtingaanwijzers wanneer er van baan wordt gewisseld. Goed vond ik ook de manier waarop hij omging met mensen die dicht op zijn voorbumper bleven hangen, door deze te waarschuwen met lichtsignalen. Hulde voor uw chauffeur."
Zou dit voldoende zijn voor een artikeltje 5?

Geen opmerkingen: