woensdag 6 juli 2011

Computer in de wolken.

De laatste hype is losgebarsten, cloud computing. Hierbij is de computer voor je neus eigenlijk niets meer dan een terminal, en vindt de opslag van je documenten op een server, ergens ver weg van jou, plaats. Zo nieuwsgierig als ik ben, ben ik het ook eens gaan proberen. Een van de handige dingen is dat alle aangesloten computers dezelfde indeling en programma's hebben, en je geen last hebt van virussen. Dat laatste betwijfel ik, je kunt je documenten namelijk nog steeds downloaden en lokaal opslaan, zo ook de eventuele virussen.
Twee systemen heb ik getest, Chrome OS en Jolicloud. Laat ik heel kort zijn, het eerste systeem is niet meer dan een internetbrowser op een kaal linuxsysteem, Jolicloud is een hele uitgeklede versie van Ubuntu, ook een linuxsysteem.
Commercieel zal het Chromebook, waar Chrome OS op pleegt te draaien, wel een succes worden. Het is wel knap hoe een fabrikant een laptop, nu netbook geheten, kan verkopen, met slechts 16 GB opslag, voor bijna 400 euro.
Wil je het zelf eens proberen? Hier zijn de adressen.
Google chrome: http://www.getchrome.eu/home
Jolicloud: http://www.jolicloud.com

Geen opmerkingen: