zondag 31 maart 2013

130


Een paar maanden geleden werd de maximumsnelheid op de snelwegen verhoogd naar 130 kilometer per uur, als uitvloeisel van een verkiezingsbelofte van de “gedoogpartij” van de vorige regering. Maar, goed beschouwd, schieten we er weinig mee op, en zie ik de meesten alweer met 120 over de weg rijden. Persoonlijk doe ik dit ook, maar het is wel een lekker idee dat je wat meer snelheid kunt maken met inhalen, het inhalen met maar een paar kilometer per uur verschil duurt vele kilometers.

Maar, praktisch gezien, heeft hard rijden in ons land geen zin, het verschil tussen 100 en 120 is al weinig. Als ik mijzelf als voorbeeld neem en bijvoorbeeld naar de andere uiteinden van het land wil, sta ik, als ik mij aan de maximumsnelheid kan houden, met een uurtje aan de Belgische grens. Zou ik constant 100 kunnen rijden, is het tijdsverschil slechts een minuut of 7. En dit is slechts theoretisch, in de praktijk wordt je door overige verkeer afgeremd, vooral op de snelwegen met twee rijstroken per richting. En vergeet het maar om 130 te gaan rijden.

En als je nu denk dat de conclusie anderen aan het denken zet, de partij die bij de vorige verkiezingen 130 beloofde, wil nu 140 proberen in te voeren.

Geen opmerkingen: