zondag 15 december 2013

15 december, dag lijn 25.

Als er in een sector van ons land beloftes worden gebroken, is het wel in die van het openbaar vervoer. Vandaag is het de tweede keer dat ik meemaak dat een lijn wordt opgeheven door externe factoren, waarbij beloofd werd dat de lijn zou blijven rijden.
In 2000 werd duidelijk dat lijn 25 in Amsterdam een paar jaar zou moeten omrijden vanwege de bouw van een metrostation in de Ferdinand Bolstraat. Deze actie zou drie jaar duren en, al zouden de werkzaamheden uitlopen, de lijn zou blijven rijden. U raadt het al, die werkzaamheden lopen nog altijd uit, de lijn heeft, door haar omleiding, veel reizigers verloren, en is dus, tegen alle afspraken in, opgeheven.
In 2008 is op deze wijze lijn 125, de sneldienst tussen Amstelveen en Utrecht tot haar einde gekomen. Door het dichtslibben van de A2 verloor deze lijn haar passagiers. Ook deze lijn zou in ieder geval blijven rijden tot de werkzaamheden aan die snelweg klaar zouden zijn. U raadt het al, die A2 is nu verbreedt, waardoor je met de auto in mum van tijd in Utrecht staat, en de busverbindingen, want ook lijn 140 uit Uithoorn is opgeheven, zo traag zijn dat je het openbaar vervoer niet eens meer overweegt. Voor die laatste lijn is dan wel een pendellijn ingelegd naar Breukelen, alwaar je op de bussen richting Utrecht kunt overstappen, maar snel is het niet meer.

Jammer, gemiste kans, en zo brokkelt het openbaar vervoer steeds verder af.

Geen opmerkingen: