zaterdag 1 maart 2014

Vertrouwen in elektronica.

Vanaf 2015 is het een feit, jouw nieuwe auto krijgt Ecall. Dit systeem zorgt ervoor dat jouw auto ten aller tijde online zal zijn. De mogelijkheden die dit systeem biedt zijn onder andere het automatisch laten aanrukken van de pechhulp als je met panne staat, nieuwe updates voor de auto, management op afstand. Dit laatste betekent dat je kunt luisteren wat er in jouw auto gebeurt, je de motor kunt uitschakelen, maar ook nuttige dingen zoals verbruik en afstanden kunt uitlezen. De Europese Commissie heeft in haar wijsheid besloten dit systeem verplicht in te voeren onder het mom van een stuk extra veiligheid. Het systeem kan namelijk ook zelfstandig alarm slaan. Dit laatste baart de hulpverleners grote zorgen, immers men moet voor iedere 112-melding uitrukken, net zoals men dat doet voor de 95% valse meldingen die automatische brandmelders veroorzaken. Bedenk maar eens, de auto alarmeert zodra de airbags afgaan. Hoe vaak kom je gewond uit een aanrijding? Dus, wat gebeurt er, ! je stapt uit, vervolgens probeert de 112-centrale jou te bereiken, wat niet gaat omdat je buiten de auto staat. Ik wil jouw ogen wel eens zien als je ineens nutteloos een ambulance ziet aankomen.
Ook bij de hulpverleners zelf rijst de twijfel, immers, bij de eerste proeven bleek 85% van de meldingen vals.
Wat ik mij afvraag is, wie gaat dit betalen? De autoindustrie wil geen verantwoordelijkheid dragen voor dit systeem, en ik, als consument, wil dit ook niet. Gelukkig heeft dit systeem een GPS- en een GSM-antenne nodig. Het is een kwestie van zoeken en afkoppelen. Probleem opgelost.

Geen opmerkingen: