zondag 23 februari 2014

Wat je niet wilt zeggen.

Heb je dit ook wel eens? Je probeert iets niet te zeggen, en dan floept het er toch uit. Nee? Ik heb het dan over dingen zoals een visueel gehandicapte vragen: „Ziet u wel?" of iemand in een rolstoel vragen of hij „lekker aan het wandelen" is. Helaas, mij gebeurt het wel eens, en ik schaam mij er ook voor. Gelukkig zijn mijn slachtoffers verdraagzaam en begripvol, maar leuk is het niet.
De laatste keer dat dit mij overkwam was tijdens een bezoek van iemand die tegenwoordig als vrouw door het leven gaat. Deze persoon heb ik als man gekend, en het was al snel een normaal gesprek. Maar de uitdrukkingen zoals „ah, joh", die je juist probeert te vermijden, komen dan op de meest ongelukkige momenten uit de mond floepen.
Misschien komt dat juist omdat je aandacht schenken aan de woorden die je niet wilt zeggen. En nu begrijp ik ook hoe moeilijk het spelletje „geen ja, geen nee" is.

Geen opmerkingen: