vrijdag 23 oktober 2015

De blauwe enveloppe verdwijnt

Vanaf 1 november wil de belastingdienst meer via een eigen systeem van elektronische mail gaan doen. Het versturen van post kost handenvol geld, en zo kan er een aardige hap centen worden bespaard. Met deze woorden in mijn hoofd, ging ik eens kijken wat voor een dienst het is. In de algemene voorwaarden begint het al met de waarschuwing dat je regelmatig in de inbox moet kijken. Goh, is dat niet ooit de reden geweest dat ik een grote heibel met het bedrijf Certipost kreeg?
Goed, om in te loggen moet ik gebruik maken van DigiD. Omdat ik de SMS-dienst heb aangevraagd, komt er een SMS, mijn browser logt automatisch in. Dit betekent dus dat ik per jaar minstens 52 SMSjes ga gebruiken om alleen te controleren of er mail is. Kosten voor de belastingdienst zal zo rond de 5 euro liggen, nutteloos, en 10 cent per echte mail. Ik ontvang doorgaans 5 brieven per jaar van de dienst, hetgeen aan port rond de 3,50 euro zal zijn, om maar te zwijgen over het papier, wat slechts een centenkwestie is. In mijn geval is het dus al duurder.
Als je het goedkoper wilt doen, waarom doet men dan niet hetzelfde als bij de ondernemers, gewoon een mailtje sturen met alle tekst erin, en klaar is kees. Mocht je de brief kwijt zijn, dan kun je alsnog naar de website van de belastingdienst die, voor ondernemers, gewoon bruikbaar is zonder DigiD( dit is trouwens ook de reden dat mijn DigiD iedere keer verloopt).

Met mij verwachten een heleboel mensen hetzelfde debacle als met het elektronische systeem bij de banken, er zal te weinig gebruik van gemaakt worden en de kosten blijken te hoog. Bij mijn rekensommetje vergeet ik namelijk het legertje ICT-ers dat het systeem aan de gang zal moeten houden. Zoals gebruikelijk, zal er weer aanbesteed zijn, waarna de goedkoopste het systeem mocht bouwen. Dit bedrijf gaat natuurlijk zijn geld verdienen met het meerwerk.

Geen opmerkingen: