donderdag 22 mei 2008

Draadloos netwerk.

Vandaag heb ik een nieuw kaartje gekocht voor mijn draadloos netwerk. Mijn oude kaartje had al een tijdje problemen, en repareren( ja, dat doe ik nog) had geen zin meer. Toevallig las ik nog een artikel over het beveiligen van je netwerk. In allerlei gebruiksaanwijzingen staat dat je je netwerk altijd moet beveiligen met een wachtwoord. Dat dit onvoldoende is, bewijst mijn computer. Deze is uitgerust met Ubuntu, een van de vele Linuxtelgen. Het gebeurt wel eens dat ik het apparaat langs de weg moet raadplegen. Helemaal vergeten dat mijn WLAN nog ingeschakeld stond. Vraagt het ding ineens of ik op een WEP-beveiligd netwerk wil inloggen. Voor de grap druk ik ja in, immers op een beveiligd netwerk zou dit niet mogen. En ja hoor, ik zat op het "beveiligde" netwerk. Wat blijkt, voor het decoderen heeft de computer twee sleutels nodig, eentje van het modem en eentje van een computer. Beiden zenden deze sleutel regelmatig uit. Een open source programma heeft niet veel nodig om de zwaarverzonnen sleutel te ontcijferen. Mijn netwerk heb ik dus meteen op MAC-control gezet. Je moet dan toestemming van het modem hebben om op mijn netwerk te komen. En de gasten? Ik heb ook een FON-modem.

Geen opmerkingen: