donderdag 1 maart 2012

Privacy, bestaat dat nog?

De laatste paar dagen laait de discussie over onze privacy weer op. Allereerst omdat Facebook en Google hun beleid hebben aangepast, waardoor alle historie terug te vinden is/ zal zijn, en de nominaties voor de "Big Brother award".
Dat we, bedoeld of onbedoeld, onze privacy aan de wilgen hebben gehangen, is zo langzamerhand bekend, immers wie is er niet bezig met Hyves, Facebook of haar soortgenoten, om maar te zwijgen van het vele E-mailverkeer.
Er is natuurlijk ook een andere kant. De servers van de diverse communitysites, om maar eens een prachtig Nederlands woord te gebruiken, draaien niet op lucht. Sterker nog, deze slurpen zoveel energie dat het elektriciteitsnet rondom een dataserver aangepast moet worden. Naast de aanschafkosten, moeten de gebruikskosten ook betaald worden. En dit laatste gebeurt door de opbrengsten van het verkopen van onze, geanonimiseerde, gegevens. Doordat ik vrijwel dagelijks het woord "thee" twitter, en deze tweets ook op Facebook terecht komen, is mijn openingspagina bezaaid met reclames over thee.
Maar voorzichtig moet je ook zijn. Diegenen die mij echt kennen, weten dat ik wel eens van een grapje hou. Nu is het zo dat veel onderzoekers de sites gebruiken om een mening over jou te vormen, vaak vergelijkbaar met het beeld dat wij vormen van een artiest door zijn of haar optredens. En dat kan de plank vaak lelijk misgeslagen kan worden. Zo zijn komieken vaak hele serieuze mensen en komen er zelfs opmerkingen uit de sociale media als "waarheid" in kranten. Feitelijk kun je concluderen dat de wereld niet kan omgaan met sociale media, en dat je redelijk voorzichtig moet zijn met je opmerkingen, voor je het weet heb je een of ander label opgeplakt gekregen.
Zelf heb ik regelmatig last van mensen met verkeerde bedoelingen. Maar ach, dat soort types belden ons normaal tijdens etenstijd. Ik heb dan liever dat men mij via de mail lastigvalt, die berichten kun je binnen de seconde weggooien, terwijl je vaak minuten bezig bent om een ongewenste beller duidelijk te maken dat je al bij het juiste energiebedrijf zit.......

Geen opmerkingen: