donderdag 8 augustus 2013

Wil jij mij Nederlands leren?

Ik moest naar een engelstalige klant, op zich niets bijzonders, dit gebeurt wel vaker. Wel frappant was het toen zij op een bepaald moment vroeg of ik haar in het Nederlands wilde gaan antwoorden. Verdakke, dat is ingewikkeld, je bent op dat moment helemaal op het Engels gefocust, en dan is het heel lastig om jouw eigen taal te spreken. Ze vertelde mij dat zij gescheiden was, en haar Nederlandse man niet wilde dat ze Nederlands ging spreken, omdat hij Engels een mooie taal vond, en waarschijnlijk nog altijd vindt.
De dame stelde nog een paar vragen over onze taal, waarna de vrouw verzuchtte dat ik het zo simpel uitgelegd had, en of ik haar verder wil helpen in het leren van onze taal. Ik heb dit geweigerd, en haar verwezen naar de taalgroepen die er op internet zijn.
Ik moet toegeven, ik vind het leuk om mensen te begeleiden, en misschien, als er een project op mijn pad komt, zal ik het serieus overwegen. Hoewel ik een nare eigenschap heb, ik ben verschrikkelijk honkvast......

Geen opmerkingen: