zaterdag 31 augustus 2013

Shantykoor

Ken je het verschijnsel shantykoor? Dan bedoel ik niet een stel jankende honden met de naam shanty, maar een stel mensen die zeemansliederen ten gehore brengen. Ik vermijd het woord zingen, want daar lijkt het vaak in de verste verte niet op. Zelf werd ik geconfronteerd met zo'n koor tijdens het optreden van een Groninger zangeres. Ik begreep niet hoe het kwam dat zo een getalenteerde dame zoiets op het podium toelaat. Het antwoord bleek simpel, de leider van de muzikale ondersteuning, de live-band, bleek de voorzitter van datzelfde groepje mensen. Toen de eerste noten uit de kelen kwamen, kreeg ik direct het idee met een stel zeebonken te maken te hebben, men had een hoop lol, en er kwam bijna geen noot op de juiste toon uit.Hoewel, zeebonken? Toen een regionale omroep een van die koren op een schuit hadden gezet, om prachtige opnames te gaan maken. Eenmaal buitengaats werd het ijzig stil, en werd er geen noot gezongen, het koor hing groen over de reling, waarschijnlijk te genieten van de mooie golfslag die niet werd verstoord door.........

Geen opmerkingen: