zondag 20 oktober 2013

Oplichters.

Zaterdagavond ook tenenkrommend naar Kassa gekeken? Wat mij vooral opvalt is dat de mensen nogal snel een oordeel klaar hebben. Zo werd een aanbieder van opleidingen door mensen uit het publiek uitgemaakt voor oplichter. Nu gebeurt het wel eens dat je het niet eens bent met de manier van werken van een of andere firma, maar meestal ben je er zelf bij. Er zijn ook mensen die zich laten oplichten, en dan bedoel ik eigenlijk dat men teveel geld uitgeeft, terwijl dat niet altijd nodig is.
Ook in mijn bedrijf komt het voor dat ik tegen geldklopperij aanloop. Een hele bekende is een televisie, gekocht bij een webwinkel. Deze gaat defect tijdens de garantieperiode, en je mag het ding insturen naar de importeur. De reparatie is dan gratis, maar je draait vaak, onterecht, op voor de transportkosten, en een leentoestel kun je helemaal vergeten. Overigens wordt het helemaal leuk wanneer het een lokaal probleem is, zoals een toestel met niet aangepaste software. Het toestel wordt dan teruggestuurd, komt, natuurlijk, ongerepareerd retour, waarna de kabelmaatschappij wordt ingeschakeld, die ook geen afwijking kan vinden. Dan ben je zo 120 euro verder, en heb je nog steeds problemen.
Zoiets heb ik ook meegemaakt met een klant die een decoder wilde kopen. Deze kost bij mij 130 euro, waarbij de decoder speelklaar wordt afgeleverd. Bij een webwinkel kostte deze 89 euro. De klant kocht hem daar, liet hem vervolgens door diezelfde webwinkel aansluiten, kosten 59 euro extra, waarna het apparaat nog steeds niet werkte. Ten einde raad belde de klant mij. Na een uurtje werk, er moest een kabel worden aangelegd, en de software moest aangepast worden, stond ik nog eens met een rekening van 88 euro, immers het apparaat kwam niet bij mij vandaan. Ach ja, 120 euro was te duur....

Geen opmerkingen: