maandag 23 maart 2015

De week voorbij.

Deze week was een lekker bewogen weekje. Er waren verkiezingen, K3 stopt ermee en de lente lijkt ineens verder weg dan ooit.
Om met K3 te beginnen, werd het eerlijk gezegd eens tijd voor een verandering. Ik heb niets tegen de dames, maar om nou op je 40e met paardenstaartjes rond te rennen en teksten te zingen over tienerliefde vind ik een beetje ver gaan, je bent niet meer geloofwaardig. Er zit best toekomst in de huidige bezetting, maar dan zullen de dames andere teksten moeten gaan krijgen. In ieder geval kunnen Nederland en Vlaanderen zich weer gaan opmaken voor een commerciële zoektocht met de titel" K3 zoekt K3", en zal worden uitgezonden door VTM en SBS.
En dan de verkiezingen. Wat mij gelijk opviel was dat er geen woord wordt gerept over de waterschapsverkiezingen. Ik heb niets gehoord over exitpolls of iets dergelijks. Over de verkiezingen van de Provinciale Staten wordt dan weer wel behoorlijk over bericht. Het is dan wel weer storend dat de landelijke thema's van stal worden gehaald en de provinciale problemen ondersneeuwen. Oké, in Groningen was dan de gaswinning een thema, maar voor de rest lijkt het alsof deze verkiezingen een afrekening zijn voor de landelijke partijen. Het is dan wel zo dat de leden van de Provinciale Staten de leden van de Eerste Kamer kiezen, en daarmee de Tweede Kamer een hoop last kunnen gaan bezorgen, maar dat hoort een bijzaak te zijn. Ook hier ben ik eerlijk. Het is dat ik een beetje contact heb met de politieke wereld, anders zou ik niet eens weten waar de partijen voor staan! En wat mij mateloos stoort is het feit dat de politici nu weer onzichtbaar zijn tot een volgende verkiezing. Het is dat de organen zelf af en toe iets doen om openheid te geven, maar de politici zie je eigenlijk nooit op straat. Hoewel, helemaal niet is ook weer overdreven, een paar jaar geleden zag ik een landelijke politicus in actie als straatcoach, en zelf ben ik ooit met een lijsttrekker op stap geweest, maar voor de gewone burger zijn dit onzichtbare acties.

Deze week doemde ook de vraag op wat de definitie is van amusement op televisie. Ik heb nog de tijd meegemaakt van de grote familieshows, waar het de bedoeling was om het hele gezin voor de buis te krijgen. Wie kent ze niet, de "weekendkwis", Fred Oster met de marmotten of Willem Ruys, die zich vaak nog drukker maakte dan de kandidaten zelf! Als je niet weet waar ik het over heb, ga dan eens kijken op Nostalgienet of op een van de vele online videodiensten.
Tegenwoordig moeten we het doen met "Utopia" of platvloerse amusement zoals in "Beste vrienden", waar iemand door een aantal "vrienden" wordt ingefluisterd met de bedoeling een onbedoeld slachtoffer verschrikkelijk te beledigen. Kijk, een keer een grap uithalen is leuk, en misschien een item voor "Banana-split", maar om er meerdere afleveringen mee te gaan maken, gaat mij te ver.
Vrijdag kregen we dan de zonsverduistering. Het was de bedoeling dat we een verduistering door de maan zouden krijgen, maar het werd er een door de wolken veroorzaakt. Nou ja, het is pech, dus mogen we wachten tot de volgende komt, in 2026.
Om de week af te sluiten, ben ik lekker bij de museumtramlijn bezig geweest. Over twee weken begint het rijseizoen en moet al het rijdend personeel een proef van bekwaamheid hebben afgelegd. Vanwege het prachtige weer was het geen straf om de hele dag buiten te zijn.
Met dat lekkere weer is het goed om de nieuwe lenteweek Nederlands te beginnen, rond het vriespunt.

Geen opmerkingen: