donderdag 5 maart 2015

Veiligheid

Zoals mijn volgers op Twitter al hebben kunnen zien, ben ik in een zware discussie met een paar banken beland. Reden, de mogelijkheid om dingen te betalen zonder pincode. En dan heb ik het niet over het contacloos betalen, dat heb ik al vanaf dag 1 uitgeschakeld, maar over het kunnen gebruiken als creditcard en het pinloos betalen van parkeergelegenheiden, met de werknaam "Dip&Go". In mijn situatie is dat lastig, ik gebruik mijn pinpas bijna nooit meer, ik ben weer geheel terug naar contant betalen, waardoor ik er toevallig achter zou moeten komen dat mijn pinpas weg is. Nu is de enige beveiliging voor de pinpas de pincode. En daar de banken deze mogelijkheid, weliswaar onder voorwaarden, deels uitzet, is de pinpas, onder diezelfde voorwaarden, vogelvrij verklaard. De banken zeggen de schade te vergoeden, indien jij je aan de regels hebt gehouden. Ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een van die regels is dat je regelmatig de afschriften moet controleren. En dan komt de vraag, wat is regelmatig? Zoals ik reeds gemeld heb, ben ik weer terug naar contant, en gebruik ik mijn rekening alleen nog om de vaste lasten te betalen.
Gelukkig heeft mijn bank nog de mogelijkheid om de pas" op nul" te zetten, zodat de pas onbruikbaar is om te betalen, cq. mijn bankrekening te plunderen. Zolang de banken geen mogelijkheid bieden om het pinloos betalen uit te zetten, zult u het volgende zien al ik moet pinnen en het echt niet contant kan, de pinpas gaat in de kaartlezer, het bedrag verschijnt, ik log in bij mijn bank, geef het bedrag vrij dat ik moet betalen, wacht op mijn TAN-code, en ga daarna, al dan niet met pincode, betalen. Al met al zal dit ongeveer twee minuten duren, maar dit zal weinig gebeuren, ik mijdt dat soort winkels, en, bij mijn weten, zijn er bij mij in de buurt geen winkels meer waar alleen met plastic betaald kan worden, de laatste was de Spar, waar men een experiment  hield met het uitbannen van contant. Op die dag heb ik gepast geld neergegooid, en ben de zaak uitgelopen.
Hoewel je met die pin ook grappen kunt uithalen. Wat dacht je van gaan pinnen en dan zeggen:"  laat de rest maar zitten."
Inmiddels laat de Rabobank weten het betalen zonder pin uit te kunnen zetten.

Geen opmerkingen: