zaterdag 27 april 2013

LED the lights shine.

Een paar maanden kreeg mijn Volkswagentje een, voor het merk bekende, storing, de remlichtschakelaar was verbrand. Nu is het vervangen een werkje van niets, het ding zit zo bij de hand dat je dit makkelijk zelf kunt doen, wat ik dus heb gedaan. Echter, een paar weken geleden begon ook deze schakelaar kuren te krijgen." Heel normaal", was de reactie bij een navraag," die dingen vliegen er aan de lopende band uit." Dat kan wel zo zijn, maar is er dan niemand die gaat onderzoeken wat de oorzaak is? Immers, vroeger hadden we op het bedrijf een Seat Inca, die het probleem ook een keertje heeft gehad, maar daarna nooit meer problemen had.
Een kort onderzoek bracht aan het licht dat de schakelaar overbelast wordt, deze is ontworpen om twee 21 watt-remlichten te voeden, terwijl er ook nog een dikke 25 watt aan derde remlichtjes aan hangt. Dus, of het verbruik moest omlaag, of er moest een verandering aan de schakeling plaatsvinden.
Nu hadden we de Seat ook al eens uitgerust met LED-verlichting, en zo naar een APK gestuurd. Het wagentje kwam er destijds glansrijk doorheen. Later werd ook de andere wagen, die toen rond tufte, een Kia Pregio, met dit soort verlichting uitgerust.
En zo was het idee geboren om de VW ook met LED-verlichting uit te rusten. Dit is dan gisterenavond gebeurd, en zo is het verbruik aanzienlijk omlaag gegaan, en hoop ik dat de schakelaar wat langer blijft leven.

Geen opmerkingen: