zondag 23 juni 2013

Verkeerd verbonden.

Een klant van mij belde. Hij kreeg een ander internetpakket bij zijn provider. Alleen het modem moest vervangen worden en een tv-modem moest geplaatst worden. Appeltje-eitje zou je denken. Ware het niet dat dit verhaal op een jachthaven afspeelt en ik tegen Hollandse zuinigheid aanliep. De situatie is als volgt er liggen twee woonboten naast elkaar, de bewoners hebben dezelfde achternaam, zitten bij dezelfde provider en delen hun telefoonverbinding. Dit laatste was een keuze van KPN, toen nog PTT geheten. In een telefoonkabel zitten altijd twee aderparen, waarvan meestal een ongebruikt is. Omdat de telefoonmaatschappij geen zin had om een tweede kabel te leggen, was het tweede aderpaar gebruikt om de buren aan te sluiten. Kun je het nog volgen? Mooi want nu komt het ingewikkelde deel, waar zelfs de huidige telefoonmaatschappij niet uit kwam.
De klant stapte over op een alles-in-een pakket. Voor deze overstap moest een ander internetsignaal op de aansluiting gezet worden. Als wat ik zag, op de kabel stond het oude signaal, dus ik had al een vermoeden dat er een lang telefoongesprek aan zat te komen.
En zo geschiedde. Het duurde een tijdje voordat mijn grootste vrees waarheid werd, het signaal was op het andere aderpaar gezet, wat dus betekent dat het signaal bij de buren zat." Geen probleem meneer", antwoordde de helpdeskmedewerker," ik vertel wel even hoe u het andere aderpaar kunt aansluiten" overduidelijk zat de beste man de tekst van een scherm op te dreunen, dus onderbrak ik hem." Moet ik alvast een schep gaan pakken?" "Nee", zei de man," u moet alleen het andere aderpaar in uw aansluiting aansluiten." Het was mij nu duidelijk, de afgelopen paar minuten had ik voor Jan Doedelzak aan de lijn gehangen, dus ik begon de situatie wederom uit te leggen. En toen viel uiteindelijk het muntje," dus u wilt het signaal op het andere aderpaar hebben?" Geachte lezer, in welk deel van de tekst had u dat al door?
Na een hoop gezucht aan de andere kant van de lijn, kwam de oplossing, een verhuizing van het aderpaar." Ik bel de klant wel op zodra dit geregeld is." Ja leuk, als het signaal is omgezet, werkt de telefoon niet meer, dus hoe wil je dan bellen? Na dit weer uitgelegd te hebben, was de man bereid mijn telefoonnummer te noteren.
Het zal mij benieuwen hoe snel dit gaat gebeuren.
Maar een vraag blijft. Waarom zetten telecomprovider zo graag signaal op het andere aderpaar. Dit levert gegarandeerd problemen op.

Geen opmerkingen: