maandag 23 juni 2014

Bye, bye Nokia.

Er is een tijd van komen, en een tijd van gaan, zelfs voor een telefoon. In dit geval ook voor een heel merk, Nokia, ooit begonnen als fabrikant van papier, hout en rubber, later, door allerlei overnames, een van de grootste elektronicaproducenten. Dit duurde tot 1998, toen het bedrijf ging afslanken. Het bedrijf zat toen werkelijk in alles, tot verzekeringen en diepvriesprodukten aan toe.
Nokia begon in 1984 met het produceren van mobiele telefoons, en koos in 1998 ervoor om de bedrijfsactiviteiten hierop te gaan focussen." Over tien jaar loopt iedereen met een mobiel, en dan willen wij de markt in handen hebben." Hoe profetisch bleken deze woorden te zijn. Zelfs ik, als vervente Motorola-aanhanger, ben zelf overstag gegaan. En zo versleet ik een 3210( wie niet), een 3310 en een N78, die heimelijk tijdens een poging om sneeuw te schuiven, zelf verpletterd werd door mij. Als laatste verscheen een 5530 ten tonele, naast telefoon ook een fantastisch media-apparaat. Totdat Microsoft de boel overnam, en de restanten van Nokia zich gingen concentreren op Windows. Tja, Windows, een besturing die bepaalt hoe lang jij jouw apparaat mag gebruiken. En zo kwam het dat het platform, waar de 5530 op draait, op een redelijk snelle wijze wordt afgebroken, en ik de hele tijd meldingen krijg om vooral een nieuwe windowsphone te gaan kopen. En zo komt het dat ik ben overgestapt, niet op windows, maar op Android.

Geen opmerkingen: