zaterdag 7 juni 2014

Blogje

Deze week is de zomer eindelijk aangekomen in Nederland. Met temperaturen die boven de 20 graden zijn gekomen, lijkt het er serieus op dat de ergste kou het land verlaten heeft. Maar ja, in Nederland heeft mooi weer altijd een bijverschijnsel, regen. En dat is afgelopen week dan ook met bakken uit de lucht komen vallen.
Voor mij was het ook een bijzondere week, ik heb, na hele lange tijd, weer eens een programma gepresenteerd. Dit was weliswaar op internet, maar toch, en ik kreeg er zelfs positieve reacties op. Bij het terugluisteren merkte ik wel dat ik iets te enthousiast was, de muziek had ik zo hard gezet, dat dit via de microfoon terug te horen was. Maar goed, ik heb het toch maar even gedaan. Ben ik blij dat ik de volgende week in mijn vertrouwde rol als side-kick terugkeer.
En dan waren er deze week weer twee virusslachtoffers, computers om precies te zijn. De ene computer draaide op Vista, dus dat is met bestaande middelen wel aan de gang te houden, maar de andere was een XP-computer waar de klant eigenlijk wel tevreden mee was. Deze dame heb ik een overstap naar Linux aangeboden, zodat zij gewoon met haar vertrouwde computer kan blijven werken.
Over Linux gesproken, na veel vragen, heb ik mij eens gestort op de nieuwe Mint 17. Leuke besturing, alleen heeft ook dit systeem last van de, inmiddels bekende, Samba-bug. In plaats van iets swingends, is dit een programma dat je nodig hebt om met Windows-computers te communiceren. Wat gaat dat met Linux zelf toch simpel, gewoon het IP-nummer intoetsen, en je hebt direct contact, zonder het gedoe met groepen en computernamen.
Over vernieuwing gesproken, ik zit dit stukje eens niet op mijn oude vertrouwde WM-telefoon te tikken, waarvan ik nog steeds geen afscheid kan nemen, maar op mijn Android-netbook, met het programma Google Docs om precies te zijn. Tot voor kort was het niet mogelijk om dit offline te doen, zodat je altijd een internetverbinding moest zien te vinden om met dit programma te werken. Dat is vreemd, juist die kleine computertjes zijn bedoeld om langs de weg te kunnen werken. Onderweg kun, of wil, je niet altijd online zijn, en soms heb je zelfs niet eens de behoefte.
Bijgevoegd: Blogje
Google Documenten: maak en bewerk documenten online. Logo voor Google Documenten

Geen opmerkingen: