zondag 8 juni 2014

Geweld en overlast.

Ik vraag mij af, waarom zijn er mensen die het leuk vinden om zich helemaal klem te zuipen? Inderdaad, ik ben geen drinker, ben er op zich geen tegenstander van, maar begrijp het niet, vooral als je de volgende dag naar zo iemand gaat. Meestal kan men zich er weinig van herinneren en heeft een heerlijke hoofdpijn als prijs. Met een kroeg voor mijn deur heb ik in het verleden regelmatig problemen gehad. Gelukkig zijn de regels tegen overlast nu strenger, maar in het verleden gebeurde het regelmatig dat er mensen laveloos in de bosjes of in de hal van onze flat lagen te slapen. En valt het je op dat mensen met een slok op een stuk luidruchtiger zijn? Zelfs zo luidruchtig dat het de dronkaards zelf stoort? Ook dat heb ik meegemaakt, waarbij ik een keer zo kwaad ben geworden dat ik de tijd heb gekregen een emmer water te vullen en over de groep heen te gooien. Vloekend en tierend ging men de kroeg in, want het was toch wel erg koud met een nat pak. De volgende dag kwam de kroegbaas verhaal halen bij mij. Na zijn verhaal aangehoord te hebben, ben ik zo vrij geweest de hermandad op de hoogte van het geheel te brengen. En zo was de kroegbaas helemaal niet blij, de hermandad wilde die overlast zelf een keer meemaken, en organiseerde een grootschalige alcoholcontrole. Naar verluid zijn een aantal kroegbezoekers hun felbegeerde roze papiertje, cq. pasje kwijtgeraakt. Tja, dat er sufferds zijn die dronken gaan rijden, zal ik niet meemaken, ik ben een van die personen die de nacht gebruikt om te slapen.

En die kroegbaas? Die mocht, na meerdere overtredingen, zijn tent sluiten. Zo reed meneer in een wrak van een auto, waarvan de APK al jaren vervallen was, waarbij ik mij tot op de dag van vandaag afvraag hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen. Daarnaast kieperde hij zijn afval in de containers van onze flat, waardoor wij ons afval niet kwijt konden, en had hij de gewoonte om de muziek keihard te zetten met de deuren open. De eerste keer ben ik dan nog zo lief geweest om de kroeg zelf te bellen, en heb ik gewaarschuwd dat ik een tweede keer naar de politie zou bellen. Zoals zo'n kroegbaas betaamd, probeert hij het natuurlijk een tweede keer, en zo verscheen de sterke arm. Niet met een autootje, maar met meerdere, waarbij de kroeg direct werd ontruimd. Wat er verder gebeurde weet ik niet, maar een aantal mensen werd ook afgevoerd.

Nu we het toch over overlast hebben, heeft een van jullie iets gemerkt van Luilak, het jaarlijks terugkerende "evenement" op de zaterdagochtend voor Pinksteren? Ik niet, hoewel ik in de krant wel een paar berichten zag over vernielingen, wat mij gelijk bij een andere vraag brengt, waarom moet een evenement zo vaak eindigen in geweld en vernielingen? Neem nu onze volkssport, voetbal. Het is toch belachelijk dat er politie aanwezig moet zijn, anders dan voor het regelen van het verkeer? Natuurlijk, rivaliteit zal er altijd zijn, maar waarvoor moet dit middels geweld tot uiting komen? Laat dat hooliganisme alsjeblieft weer terug gaan naar het land dat het uitgevonden heeft, Engeland. Het zou toch prachtig zijn als alle supporters van een wedstrijd Ajax-Feyenoord met elkaar wat gaan drinken. Uiteindelijk heeft men dezelfde hobby, het ondersteunen van de club. Alleen breng je op deze manier, wederom, meer schade toe dan dat je de club helpt.

Hoe ik van alcohol op geweld kom? Is de meestgebruikte smoes niet:" de mensen hadden gedronken?"



Geen opmerkingen: