zondag 31 mei 2009

Luilak

Afgelopen zaterdag was het weer Luilak. In vroegere tijden werd er in de fabrieken op zaterdag gewoon gewerkt, behalve op de zaterdag voor Pinksteren. Om de fabrieksarbeiders te beletten om rustig uit te kunnen slapen, werd er rond een uur of negen 's morgens zoveel mogelijk herrie gemaakt om iedereen wakker te krijgen.
In de zeventiger jaren "moderniseerde" het evenement zich. Omdat het vrij hebben op zaterdag inmiddels de normaalste zaak van de wereld was, verdween de echte betekenis van Luilak, en werd er ander rottigheid uitgehaald. Als je die zaterdag over straat ging, was er een waar spoor van vernielingen waar te nemen.
Dit jaar was in Amstelveen een soort avondklok van kracht. Het was van zonsondergang tot zonsopgang verboden om met middelen waarmee vernielingen of overlast konden worden aangericht over straat te nemen. Daarbij werd benadrukt dat hier onder andere lijm, verf en mayonaise danwel brommers en motoren zonder uitlaat wordt bedoeld. De politie zou extra controleren. Dat gebeurde. Het was afgelopen zaterdag enorm rustig. Blij toe, want de auto van mij broer stond voor de deur, ik had die ochtend mijn ritje Belgiƫ.
Een leuk incident gebeurde een paar jaar geleden. Ineens hoorde ik 's nachts muziek op straat. Toen ik mijn gordijnen open deed, liep daar een muziekkorps! En dat om drie uur 's nachts! Leuk geintje.
Even terugkomend op de auto van mijn broer. Deze vond ik, goddank, de volgende morgen ongeschonden terug voor mijn deur. Ik had al wat voorzorgsmaatregelen genomen, zoals de spiegels en antenne ingeklapt en geschoven. 's Middags, toen ik op de zaak kwam, meldde mijn broer dat mijn auto, die hij dan weer mee had, wel onder handen was genomen. Op het achterraam was de tekst AFCA, de naam van de supportersvereniging van voetbalclub Ajax, gekalkt. Dat was er gemakkelijk af te krijgen. Bij diverse buren van hem was er op de lak met dezelfde verf gespoten, en dat is toch was lastiger te verwijderen. Maar ook mijn wagen was verder ongeschonden door de nacht gekomen.
Trouwens, graffiti-artiesten hebben op diverse plekken de tekst AFCA onder handen genomen, en er AFGANG van gemaakt, verwijzend naar de prestaties van Ajax die, in de ogen van de supporters, tegenvielen. Door alle herrie er omheen, heb ik inmiddels een afkeer van voetbal. Maar, als je club derde is van Nederland, ben je toch aardig goed. Een gemiddelde sporter gaat uit zijn dak met een derde prijs.
Geniet van het Pinksterweekeinde. Je kunt mij tijdens de Pinksterdagen op de Museumtramlijn terugvinden.
Robert.

Geen opmerkingen: