donderdag 17 september 2009

Autovrij Suikerfeest

Aankomende zondag eindigt voor de meeste Mohammedanen de Ramadan. Het is gebruikelijk om deze dag met familie en vrienden te vieren, en heeft in de steden een ware volksverhuizing tot gevolg. Nu is het zo dat aankomende zondag de Amsterdammers de stad afgegrendeld hebben voor autoverkeer dat van buiten de stad komt. Amsterdam autovrij noemt men dat. Binnen de stad is het wel toegestaan om de auto te gebruiken. Ziehier een evenement naar de knoppen gaan. Was het in voorgaande jaren al amper te merken dat de stad afgegrendeld was, het meeste autoverkeer is staduitwaarts, zal het interne autoverkeer aankomende zondag nog best druk kunnen worden.
De gemeente ziet de bui al aankomen, en heeft de feestvierders op het hart gedrukt om vooral met het openbaar vervoer te gaan. Nou, dat wil ik meemaken. Een bijkomende gewoonte is dat de gasten flink wat etenswaren meenemen. Alleen zie ik dat niet in tram of bus gaan. Kortom alles zal gewoon met de auto gaan, met het gevaar dat er altijd mensen zullen geloven dat de stad autovrij is.
Overigens zijn de afzettingen ieder jaar een bron van irritatie. Een Amsterdammer kun je niet kwader krijgen als het hem of haar onmogelijk wordt gemaakt om thuis te komen. Twee jaar geleden werden 's middag de blokkades opgeheven omdat er nogal veel geweld werd gebruikt tegen de bewakers. Daarop is er vorig jaar behoorlijk wat politie ingezet. Eens zien wat er dit jaar gaat gebeuren.
Wat ik ervan denk? Het is inderdaad wel eens goed om mensen te laten zien dat er een leven is naast de auto. Zelf heb ik er weinig last van. Ik moet zondag op de museumtram werken en daarom vóór tien uur aanwezig zijn. Deze dienst eindigt rond half zeven. Omdat de stad tussen tien en vijf afgesloten is, zal ik er zelfs niets van meekrijgen.

Geen opmerkingen: