donderdag 24 september 2009

Politie, je beste vriend.

Een paar weken geleden berichtte ik over een vechtpartij in mijn straat. Gisteren hoorde ik de verdere toedracht. Een stel jongeren kwam weer eens vuurwerk afsteken in de straat. Volgens dat verhaal ging één van de buurtbewoners volledig door het lint, en is de jongeren met een honkbalknuppel te lijf gegaan, waarop een vechtpartij ontstond. Toen de politie aankwam, werden de agenten ook in het nauw gedreven, zoals dat wel vaker schijnt te gebeuren.
Nu zag ik gisteren de vraag op een site wat een onzinboete gevonden wordt. Natuurlijk krijg je dan nog mensen die het lef hebben om daar daadwerkelijk een paar voorbeelden van te geven. Zelf ben ik van mening dat "onze" politie veel te lief is geworden. Kijk maar eens in Amsterdam. Het is nog steeds meer regel dan uitzondering dat voetgangers en fietsers door het rood gaan en van verlichting heeft fietsend Amsterdam al helemaal niet gehoord. Probeer dit maar eens in onze buurlanden. In Duitsland heb ik meegemaakt dat iemand zonder licht, alleen een stukje door de straat fietste. Een toevallig passerende politieauto stopte direct. Een paar minuten later stond er een busje, en meneer werd met fiets en al ingeladen. Of het in discussie gaan met een agent is bij ons heel normaal, en je moet het erg bont maken wil je een bon wegens belediging krijgen. In Antwerpen mocht een meneer mee na het uitspreken van de woorden:"Ga toch boeven vangen."
Misschien wordt het bij ons ook een tijd dat de politie zo gaat worden. Dan wordt het misschien weer wat vriendelijker op straat.

Geen opmerkingen: