vrijdag 22 oktober 2010

Domme moeders

Afgelopen week heb ik twee staaltjes meegemaakt van moeders die niet echt goed bezig zijn, en dat zelf nog niet eens doorhebben ook! Afgelopen zondag reed ik op de museumtram, en reed, zoals wel vaker op die lijn, op een overpad af. Ik zag een moeder met kinderen aankomen. Ik hield wat snelheid in en begin te bellen. De moeder stoof nog even snel voor de tram langs, samen met haar zoontje. Haar dochtertje bleef als verstijfd staan. Hoewel ikzelf niet reageer op dit soort dom gedrag, ontplofte mijn conducteur, en riep onmiddellijk de moeder tot de orde, en wees haar op haar verantwoordelijkheden.
Dinsdag had ik een tafereel bij een school. Zoals gewoonlijk, zette een moeder haar auto op een asociale manier neer, half op de rijweg, half op het fietspad en het zicht op een oversteekplaats ontnemend. Gaat zij mij terecht wijzen dat ik haar dochtertje niet liet oversteken. Tja, ik kan niet stoppen voor datgene wat jij mij niet laat zien. Voordat je denkt dat ik met volle snelheid voorbij scheurde, dit was niet het geval, maar ik had wel zin om die moeder eventjes te gaan vertellen dat je zo niet met kinderen omgaat. Natuurlijk begrijp ik dat het een grote moeite is om je auto ordentelijk te parkeren, of om een paar minuten eerder te vertrekken zodat je een keertje geen haast hebt en je kind naar school kunt brengen in plaats van deze ergens te dumpen en ze letterlijk in gevaar te brengen. Stilletjes hoop ik dat de politie zich eens op dit soort praktijken gaat storten. Het zijn namelijk meestal de ouders die de situaties rond scholen onveilig maken, om vervolgens zelf te gaan klagen.

Geen opmerkingen: