vrijdag 1 oktober 2010

OV-chip, eerlijk of oneerlijk?

Ik heb nu een half jaartje een ov-chipkaart, en heb daar zelf weinig problemen mee. De reizen die ik afleg, zijn tegen vrijwel dezelfde prijzen als tijdens het strippenkaarttijdperk. Daarbij moet ik aantekenen dat de routes van deze lijnen rechttoe rechtaan zijn, dus zonder slingers in de route.
Zou je een Amsterdamse stadsbus nemen, zijn er lijnen die het predikaat rondrit kunnen hebben. En hier wringt de schoen. Omdat het vervoersbedrijf geld wil besparen, en daarom lijnen combineert, moet de klant extra betalen. Met andere woorden, voor meer geld krijg je minder service.
Hoe dit komt? Bij de chipkaart betaal je voor het aantal kilometers, terwijl je bij de strippenkaart voor het aantal zones afrekent. Bij het strippenkaarttarief is ook geen discussie mogelijk, een reis tussen twee punten kost bijna altijd hetzelfde, ongeacht welke verbinding je gebruikt. Bij de chipkaart kan het zelfs gebeuren dat de heenrit een andere prijs kent dan de terugrit.
En dan komt de hamvraag, bevalt de ov-chipkaart? Voor mij wel, maar ik denk voor de meerderheid niet.
Een voorbeeld is een bus van Amstelveen naar Haarlem, lijn 175 voor de intimi. Overdag rijdt deze lijn rechtstreeks via de snelweg A9 tussen beide plaatsen. 's Avonds maak deze lijn een extra rondje bij Badhoevedorp. Inderdaad dit stukje wordt netjes extra berekend bij je reis.
In Limburg zal dit probleem nog erger worden. Daar heeft men, om te bezuinigen, lijnen gecombineerd tot ringlijnen. Daar betaal je nu het tarief alsof je rechtstreeks van A naar B reist, terwijl dit rustig via C kan zijn. Als dit probleem is opgelost, zal ik mijn mening misschien herzien.
Nu moet ik erbij zeggen dat dit systeem voor mij een voordeel heeft. Ik was altijd een ster in het vergeten om buskaartjes te kopen. Dit systeem doet het zelf. Alleen vind ik het vreemd dat ik moet betalen voor die chipkaart. Zouden ze dit slechte voorbeeld hebben overgenomen van de banken? Daar moet je ook betalen om gratis te mogen pinnen, en moeten de winkeliers betalen voor iedere betaling die je met pin doet.
Misschien raken we wel gewend aan het feit dat we steeds vaker moeten betalen om diensten te mogen afnemen.......

Geen opmerkingen: