dinsdag 1 mei 2012

Beleefdheid

Als mij naar een groot verschil tussen Nederlanders en Vlamingen gevraagd word, zal ik direct antwoorden:" Beleefdheid". Niet dat Nederlanders onbeschoft zijn en Vlamingen overdreven vriendelijk, maar je merkt wel dat een Vlaming meer moeite doet om het jou naar je zin te maken.
Als voorbeeld noem ik de bediening in een gemiddeld restaurant, en beter gezegd de hele sfeer. Als je in Vlaanderen gaat eten, word er alles aan gedaan om dit in alle rust te doen, en heb je zelfs de indruk dat je, zelfs al ben je in vakantiestemming, nog gehaast bent.
Zelfs in een broodjeszaak, blijft de eigenaresse tegen je praten, terwijl ze jouw bestelling aan het klaarmaken is, en legt ze nog vriendelijk uit wat die andere broodjes voor ingrediënten hebben( en wat is een stokbroodje smos-preparé lekker als je dat een paar jaar niet meer gegeten hebt....).
Vanmorgen werd ik weer duidelijk op de feiten gedrukt, toen ik met mijn vriendin weer in Amsterdam een broodje ging eten, de eigenaar even snel de bestelling opnam, naar achteren liep op dit klaar te maken, het uit serveerde, om vervolgens met een emmer sop naar buiten te lopen om het terras schoon te gaan maken....
Verschil moet er zijn......

Geen opmerkingen: