zondag 12 mei 2013

Feestseizoen...

Afgelopen weekeinde was ik in Groningen, waar een of ander dancefeest in het Stadspark was. Bij aankomst bij mijn logeeradres, verging mij het horen en zien, wat een herrie! Nu moest ik gelukkig naar een verjaardag, dus zou ik niet vroeg op bed komen, hetgeen ook onmogelijk bleek, de herrie ging door tot middernacht. Nu heb ik geen hekel aan dance-muziek, ik heb het regelmatig in mijn auto aanstaan, maar ik probeer te voorkomen dat anderen er last van hebben, en het zeker niet zo hard aan te zetten, dat mijn oren gaan fluiten, al was het maar voor de verkeersveiligheid.
In Amstelveen hebben we een paar jaar last van het "feest in het park". Hoewel de wetgeving daar strenger is, na 20 uur mag geluid niet meer hoorbaar zijn in de huizen, en vanaf 23 uur niet meer op straat, is daar het nadeel van de poldergrond. Hoewel het lijkt dat het geluid de wijken niet bereikt, is het bij mij in huis een herrie van jewelste, het infrasone geluid reist gewoon via de grond, en men krijgt dan ook steevast een mailtje van mij, sinds het, altijd overbelastte, telefoonnummer buiten gebruik is gegaan. Bijkomend probleem, die feesten worden meestal in het Amsterdamse Bos op het grondgebied van Aalsmeer gehouden, welk bos onder beheer is van de gemeente Amsterdam. Die laatste gemeente is allang blij dat dit feest niet binnen haar gemeentegrenzen plaats vindt.
Over Amsterdam gesproken. Daar heb je, nu nog, stadsdelen. Als er een festivalvergunning wordt afgegeven, wordt er alleen gekeken naar de geluidshinder in de eigen wijk. Zo vind het jazz-festival in het centrum op het noordelijkste puntje van dit stadsdeel plaats. Zo hebben de bewoners van het centrum bijna geen last, maar kunnen de bewoners van het, tegenover gelegen, zuidelijke deel van Amsterdam-Noord genieten van de herrie. Nu heeft het centrum de naam zich niets aan te trekken van klachten, het Muziekgebouw maakt bij harde wind irritante fluitgeluiden, waar men niets aan wil doen.

Eigenlijk vraag ik mij af waarom die festivals zulke herrie moeten maken. Bij bijna alle festivals wordt aangeraden om oordoppen te dragen omdat er grote kans is op gehoorbeschadiging. Denk daar eens over na, je moet bescherming dragen omdat het gevaarlijk is om ernaar te luisteren. Zou een beetje zachter draaien niet beter zijn? Daar komt nog bij dat geluid logaritmisch is, wat betekent dat je voor de helft aan het geluid slechts 10% van de energie nodig hebt.......

Of ik niets ga bezoeken? Jawel, in juni ga ik naar een strandfeest.

Geen opmerkingen: