maandag 5 mei 2014

Vrijheid, wees er zuinig op.

Zoals zovelen, mag ik mij gelukkig prijzen dat ik nog nooit oorlog of extreem geweld heb meegemaakt. En ook ik vind het zo normaal dat ik niet eens aan een oorlog denk, terwijl er op dit moment dingen bezig zijn die de wereldvrede ernstig kunnen bedreigen. Een van de bekendste is Oekraïne, waar het niet ondenkbaar is dat de Amerikanen en Russen tegenover elkaar staan in plaats van de binnenlandse groepen, zoals de nieuwsdiensten ons doen geloven.
En een wat minder bekende brandhaard is Afrika, waar grote moordpartijen aan de orde van de dag zijn. Door het de Arabische lente te noemen, kwamen de tegenstellingen in de Arabische wereld ineens in de schijnwerpers te staan, waarbij Syrië het voorbeeld is dat er na de lente niets zal veranderen en in Egypte inmiddels ook wraakacties aan de gang zijn.
Als jij je dit nu een goed realiseert, dan moet je blij zijn dat je in Nederland mag leven. Goed ook wij hebben klachten. Maar zegt het spreekwoord niet:" Als de boeren niet meer klagen, dan moet je gaan oppassen?"

Geen opmerkingen: