zaterdag 24 mei 2014

Een weekje rust in Amstelveen?

Afgelopen donderdagavond, reed ik rustig naar huis. Bij het binnenrijden
van Amstelveen, zag ik een roltekst lopen op de dynamische
reisinformatieborden op de bushaltes. Huh? Een roltekst? Ik weet niets
van een evenement af! Nu ben ik niet van het nieuwsgierige type, maar
wil wel alles weten, en zette mijn auto even in de kant om rustig te
lezen wat het bord te melden had." In verband met een sporenonderzoek
rijden de bussen tussen Amsterdam en het busstation via de Beneluxbaan."
Ik dacht meteen aan de nieuwe rotonde op de Keizer Karelweg- Graaf
Aelbrechtlaan. Deze is, om de veiligheid te verhogen, vorig jaar
aangelegd. Sindsdien menen de fietsers deze rotonde ook linksom te mogen
rijden, hetgeen wederom tot brokken leidt. Dit heb ik al eerder voor
mijn eigen deur gezien, waar de scholieren drie rijen dik tegen het
verkeer in rijden...
Thuis aangekomen, spiekte ik, nog steeds niet nieuwsgierig, op P2000.
Die meldde een aantal ambulances bij de Amsterdamseweg? Huh? Dat is een
recht stuk, goed overzichtelijk, waar eigenlijk nooit iets gebeurt. En
twee ambulances betekent ook meestal een reanimatie. Wat mij wel opviel
was het grote aantal politiewagens die heen en weer reden, meestal een
teken dat er iets groots aan de hand is. En dat bleek korte tijd later
dan ook te zijn, een van de, zoals de pers dat later omschreef,
Amsterdamse topcriminelen was in het pittoreske Amstelveen met meerdere
schoten om het leven gebracht.
De volgende dag reed ik over diezelfde weg. Automatisch kijk je even
naar de plek waar de schietpartij had plaatsgevonden. Het leek wel alsof
er een wildwest had plaatsgevonden, diverse ramen hadden kogelgaten, en
ook de straat lag bezaaid met glas. En later bleek dat er met
automatische geweren geschoten is. Je zult er maar in de buurt geweest
zijn! Hoewel het aantal moorden in Amstelveen op een hand te tellen
zijn, moet ik er niet aan denken dat je rustig over straat loopt, om
vervolgens een kogelregen om je oren te krijgen. Gezien de schade, sta
ik er versteld van dat er geen onschuldige gewonden zijn gevallen.
En zo gaan we het weekeinde in, in het altijd rustige Amstelveen.

Geen opmerkingen: