zaterdag 20 juni 2009

Lekker druk.

Vandaag had ik mijn, zowat wekelijkse, rit België. Omdat er problemen werden verwacht in verband met de vele werkzaamheden, was ik extra vroeg vertrokken. Ik moest naar Leuven, en kon dus problemen verwachten op de ring van Antwerpen door de werkzaamheden in de Kennedytunnel. Ook wordt er hard gewerkt op het Belgische deel van de A16/E19. Het resultaat mag er zijn. Een groot deel van de karresporen zijn verdwenen. Om de ellende helemaal compleet te maken, op de A27 bij Gorinchem is de weg goed verzakt, dit na een grootscheepse renovatie, en wordt er hard gewerkt aan de verbreding van de A2 naar tweemaal zes rijstroken. Het doel was om voor acht uur in Antwerpen aan te komen. Dit lukte mij inderdaad. Op het scherm van de navigator zag ik de files achter mij al ontstaan. Toen ik, na het tanken in Antwerpen, richting Brussel ging, kon ik de file bij de Kennedytunnel nog net ontwijken. De rit naar Leuven, en later naar Aalst, ging zonder problemen.
De terugweg was een ander verhaal. Door de file op de ring van Antwerpen, waren er inmiddels ook problemen op de E19 vanuit Brussel, in de Craeybeckstunnel stond ook file. Gelukkig ligt er nog een tweede snelweg tussen Brussel en Antwerpen, de A12, dus dook ik op die weg, en kwam zonder problemen terug in Antwerpen, inderdaad om te tanken. Daarna ving ik de rit naar Uithoorn aan. Door de vele werkzaamheden heb ik vanaf Antwerpen vrijwel alleen maar file gezien. Om precies te zijn stonden er files op de Antwerpse ring, oké men mocht omrijden via de Liefkenshoektunnel, op het stuk tussen Oosterhout en Loenhout, een grensoverschrijdende file dus, op de A27 bij Gorinchem en op de A2. Daarnaast nog diverse kortere files veroorzaakt door vrolijk stomende voertuigen die de file zelf niet overleeft hebben.
Ik had ineens medelijden met die mensen. Als je toch denkt om 's avonds lekker aan een wijntje in Frankrijk te zitten, terwijl je 's middags dik in een file vastzit, denk ik dat er een soort vakantiestress zal komen.
Ach, ik ben weer thuis.

Geen opmerkingen: