donderdag 4 juni 2009

Noord-zuid-lijn deel zoveel.

Ik zag het al aan de bezoekersstatistieken, er wordt commentaar verwacht van mij op het rapport van de commissie Veerman.
Om mee te beginnen, lopen de kosten naar recordhoogte. Werd er bij het ontwerpen van de lijn nog gesproken over een bedrag van 900 duizend gulden, grofweg 400 duizend euro, nu gaat het over een slordige drie miljard euro, althans daar komt Veerman op uit, waarbij hij het advies geeft om in Den Haag nog wat geld te gaan ophalen, ondanks dat men aldaar al gezegd heeft dat er geen cent meer uit de schatkist zal komen. Hoewel er inmiddels een andere regering zit, heeft Wouter Bos al bij voorbaat gemeld dat ook hij niet van gedachten zal veranderen. Een leuke impasse dus. Waar ik wel blij om ben is dat we ons bedrijf uit Amsterdam hebben verplaatst. Een van de boren zal op het Scheldeplein de grond in gaan, en het eerste de Scheldestraat passeren.
Tijdens een van de eerste overlegronden werd al eens geopperd om de wijken langs de lijn te gaan saneren omdat er vrijwel zeker schade gaat optreden. Ik was destijds furieus. Hoe haal je zoiets in je hersens. Latere onderzoeken toonden al aan dat verzakkingen onvermijdelijk zijn.
Dus, als u nog een keertje van Amsterdam wilt genieten, doe dat dan snel, voordat er weer begonnen word. Het kan de laatste keer zijn dat u de Beurs van Berlage of de Munttoren kunt zien.
Woont u langs het traject, dan wens ik u veel sterkte.
Robert.

Geen opmerkingen: