donderdag 18 maart 2010

Kilometerheffing.

Zo, de huidige kilometerheffing is van de baan. Dit was natuurlijk een stom systeem, die, net zoals in Duitsland, vervangen kan worden door een accijnsverhoging. Nu leert het verleden dat de auto zal blijven rijden, en de mensen gaan bezuinigen op andere dingen, zoals het eten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de acht cent en het overbekende het kwartje van Kok, die beiden op een later tijdstip teruggedraaid zouden worden. Bij het invoeren heeft het inderdaad kort geleid tot bewuster gebruik van de auto, om binnen een paar weken het effect totaal kwijt te zijn. Wat dat betreft was Kok eerlijk, de accijnsverhoging was alleen bedoeld om de schatkist extra te spekken.
Wat je moet doen om het autoverkeer te verminderen? Gewoon, biedt een alternatief. Maar als de overheden goed openbaar vervoer naar de knoppen helpen, zoals buslijn 140 die ooit van Haarlem naar Utrecht liep opheffen, dan is de auto snel gegrepen.
Verder zou je de mensen, die in de vorige eeuw zijn gestimuleerd om vooral buiten de steden te gaan wonen, schadeloos moeten stellen, en woningen in de steden aan moeten bieden.
En heffingen? We kijken boos, en betalen maar weer, zoals gebruikelijk.

Geen opmerkingen: