donderdag 16 december 2010

Even de telefoon aansluiten?

Woensdag was het eindelijk zover, op de nieuwe locatie van ons bedrijf werd de telefoon aangesloten. Op zich niet bijzonder, ware het niet dat er maar liefst negen monteurs aan de slag zijn geweest, en het gebeuren behoorlijk lang duurde.
De geschiedenis. Ik bestelde de aansluiting voor 1 december. Tijdens de aanvraag merkte de medewerkster van KPN dat het nieuwe pand geen telefoonaansluiting had. Of het mogelijk was om de volgende week langs te komen om de leiding te leggen, het zou namelijk kunnen vriezen in december. Na contact opgenomen te hebben met de nieuwe huisbaas, kon de afspraak gemaakt worden.
Op de afgesproken ochtend verscheen een busje, onder luide klanken van Latijns-Amerikaanse muziek. De monteur was net zo vrolijk als zijn muziek, en had binnen de kortste keren de straat open liggen, even zo snel werd de kabel erin gelegd en ging de straat weer dicht.
Op 29 november zou de aansluiting geactiveerd worden. De monteur kwam op het afgesproken tijdstip." Ik kom nummer 14 aansluiten." Nummer 14? Hij komt bij nummer 15 binnen lopen, ik ben op nummer 15 en de telefoon staat daar ook. De monteur blijkt niet alleen. Hij belt zijn collega, die blijkbaar in de centrale staat, om te melden dat de opdracht fout is, en deze verhuizing niet moet doorgaan. De monteur adviseerde mij contact op te nemen met KPN en ging maar weer. En aldus ging ik de klantenservice van KPN bellen weer bellen. Na een kwartiertje in de wacht, deed ik mijn relaas." Is de monteur daar nog?", vroeg de telefonist." Dan kan hij u alsnog aansluiten." Natuurlijk was die monteur in geen velden of wegen meer te bekennen. Aan het einde van het gesprek vroeg de telefonist of ik aan het klanttevredenheidsonderzoek wilde meedoen. Dit leek mij op dat moment niet echt verstandig.
Een week later komt de derde monteur in een poging ons aan te sluiten. Hij kreeg het signaal er niet op. Er zou een draad missen in het verdeelkastje in de straat.
De volgende dag kwam inderdaad een monteur. Het draadje zat erin, maar nog steeds, geen signaal.
Dus ook hij ging, maar adviseerde ons de storingsdienst te bellen.
Die storingsdienst kwam een paar dagen later." Heb je het weer gezien? Ik ga niet graven!", waren zijn eerste woorden bij binnenkomst. En inderdaad, na een paar uur verdween ook deze man, zonder een vervolgafspraak, dus hing ik weer aan de lijn." Is er een monteur bij u langs geweest? Er is ons geen storing bekend!", was het antwoord." Ik stuur morgen een monteur."
Dus op vrijdag belde de monteur. Hij had autopech gekregen en hij zou 's avonds langs komen om naar onze aansluiting te kijken, en zaterdag bellen. Die zaterdag werd ik gebeld." Waar bent u?", klonk het aan de andere kant van de lijn." Op de van Meetelenstraat", zei ik." O, moest ik dan niet op de Fokkerweg zijn?" Mijn antwoord mag duidelijk zijn. De man, nummer 6 inmiddels, kwam, en zag dat hier grondwerk aan te pas moest komen, en verzocht mij wederom contact op te nemen met de storingsdienst. Omdat het zaterdag was, kon hij niet controleren of zijn verzoek om grondwerk was over gekomen.
Dus hing ik maandagochtend gelijk weer aan de lijn. Inderdaad bleek het verzoek niet doorgekomen, en zou er op dinsdag een grondploeg komen. De dame van de storingsdienst beloofde het proces verder te gaan volgen.
En, ja hoor, dinsdag stonden nummer 7 en 8 voor de deur. Onze balie lag bezaaid met bouwtekeningen van het telefoonnet van Uithoorn. Na 8 uur zoeken gaf men het op, en besloten de heren om de volgende dag een nieuwe lijn te gaan trekken. Kort daarop belde, inderdaad, de dame van KPN, om te vragen naar de stand van zaken.
Woensdag stond monteur 8 met nummer 9 voor de deur. Nadat het gat was gespit, kwam de waarheid letterlijk aan het licht, onze lijn was op een verkeerde kabel gelast. Na wat verder graafwerk hadden we dan op woensdagmiddag eindelijk telefoon.
Het meest frappante was nog dat het eerste binnenkomende gesprek van KPN zakelijk was. Of wij een ander abonnement wilden. Ik was allang blij dat we eindelijk telefoon hadden.
Daarna belde de dame van de storingsdienst. Ik kon eindelijk melden dat alles in orde was.
Vervolgens kon ik de overgebleven lijnen op de Fokkerweg gaan opzeggen, en kon ik internet gaan aanvragen. Over twee weken zou ook dat in orde moeten zijn.......

1 opmerking:

pe1biv zei

Hmm... Gaat stud steeds beter met KPN....
Tsja, in de 90er jaren was het nog tenminste een keer fout, toen we in 2004 of zo terug gingen naar KPN voor de ISDN was het inmiddels duidelijk minimaal 3x mis.
Moeten we klaarblijkelijk inmiddels een hogere telling aanhouden.

Toen we in 2008 besloten niet de overname af te wachten door InterNLnet als klant van het failliete Abel Telekrom en de overstap naar Xs4ALL maakte trok KPN alvast de steker uit de bestaande ADSL verbinding 'in voorbereiding' van de nieuwe verbinding, die 12 dagen (!) later actief was, maar waar ze XS4ALL nog even niet van op de hoogte hadden gebracht...