zaterdag 25 december 2010

2010.

Aan het einde van het jaar is het een traditie om terug te kijken naar het afgelopen jaar. Nu ben ik normaal niet zo van de tradities, maar voor dit jaar maak ik een uitzondering.
Dit jaar is mijn moeder, na een coma van 12 jaar, overleden. Vooral dit voorval heeft bij mij een dubbel gevoel gegeven. Enerzijds bedroefd omdat ze overleed, anderzijds blij omdat ze uit de gevangenschap van haar lichaam is bevrijd. Mijn grootste angst is nog steeds dat ze midden in de nacht bij bewustzijn geweest kan zijn, en wij er niet bij waren.
In dezelfde periode kwam ik in contact met een aantal Afrikaners, blanke inwoners van Zuid-Afrika. Tot dan toe had ik de indruk, zoals zovelen, dat het een land in vrede was. Niets blijkt minder waar, zelfs Colombia is veiliger, en ik zou niet weten hoe je het tij daar zou moeten keren. Naast de, in Afrika gebruikelijke, stammenstrijd, zijn de blanken dubbel de dupe. De communistische regering, onder leiding van het ANC heeft direct na haar aantreden de BEE ingesteld, een wet die bedrijven verplicht om zwarte Afrikanen in dienst te nemen. Nu moet je weten dat de meeste Afrikanen pas naar Zuid-Afrika gekomen zijn nadat de blanken zich vestigden. Kortom, de apartheid is weer volop aanwezig. Misschien dat er wederom een anti-apartheidsbeweging word opgericht.
Door dit gebeuren heb ik een groot aantal extra vrienden op Facebook erbij en een spoedcursus Afrikaans gekregen.
Dit jaar ontfermde een collega op het trammuseum zich over een jongedame, die een stageplek zocht. Deze dame maakt op dit moment een hele snelle ontwikkeling door. Van een stil meisje, is zij een, misschien iets te, spontane vrouw geworden. Het belangrijkste is dat zij zelf de wil heeft getoond om te veranderen. De mensen die zich zorgen maken om mij, er is niets om je zorgen over te maken. Dit geeft mij een hoop voldoening.
2011 wordt voor mij het jaar van een nieuwe start. Voor ons bedrijf hebben we een andere ruimte gevonden, waardoor we nu midden in een verhuizing zitten.
In elk geval heb ik vandaag eens lekker lui gedaan. De enige activiteiten vandaag zijn het schrijven van dit bericht en het afvoeren van een baal papier en karton geweest.
Morgen ben ik weer wat actiever, en ga ik een ritje op de museumtramlijn doen, waarbij de indeler al waarschuwde voor sneeuwduinen.
Prettige Kerst!

Geen opmerkingen: