zondag 26 januari 2014

Vorst in Groningen.

Toen in zaterdag naar Groningen ging, had ik wel gehoord dat het een beetje zou gaan vriezen en sneeuwen, maar niet dat het in zulke hoeveelheden zou gaan zijn. Om een lang verhaal kort te maken, mijn vriendin en ik moesten naar een verjaardag in Groningen, en zagen in de loop van de avond wat sneeuwvlokjes vallen. We werden pas gealarmeerd toen we een sneeuwbal tegen het huiskamerraam hoorden ploffen, voor sneeuwballen heb je best wel wat sneeuw nodig. En inderdaad, bleek er een centimeter of vijf gevallen, en mochten we, al glijdend, naar ons overnachtingsadres. Glijden deden we zeker, je moet je voorstellen dat het verkeer in Groningen op een zaterdagavond een stuk rustiger is dan we in het westen gewend zijn. Het nadeel is dan dat de strooidiensten kunnen strooien tot ze een ons wegen, wat een knappe prestatie zou zijn met een vrachtwagen, terwijl er te weinig verkeer is om het zout in de sneeuw te rijden.
Na de overnachting en een gezellige dag binnen, het was immers te koud om naar buiten te gaan, stond nog een verrassing te wachten, de auto was dichtgevroren. De oorzaak was simpel, ik was met regen uit Amstelveen vertrokken waardoor de auto door en door nat was. En als het dan zes graden gaat vriezen is het water in een hele korte tijd veranderd in een massief blok ijs. En zo zat er niets anders op dan de achterdeur open te maken en door de wagen naar voren te kruipen. En dan te bedenken dat het nog geen 60 kilometer verderop ook 6 graden is, maar dan boven nul!
In ieder geval ben ik weer veilig thuis.

Geen opmerkingen: