dinsdag 28 januari 2014

Vrijheid, blijheid.

Dat censuur in de huidige maatschappij geen zin heeft, heeft de blokkade op Piratebay bewezen, deze is heel gemakkelijk te omzeilen. Dit is ook het oordeel van de rechter in een zaak tegen Brein. Op zich ben ik het met Brein eens, je moet betalen voor muziek en films, en ik snap dan ook niet dat de mensen achter Piratebay nog op vrije voeten lopen. Zelf ben ik vorig jaar tegen de juridische problemen rondom auteursrecht opgelopen, toen ik filmopname's maakte van bevriende artiesten. Ik moest kunnen aantonen dat ik het recht had om de filmpjes op YouTube mocht zetten.
En zo vraag ik mij af hoe de illegale bestanden op servers terecht kunnen komen. Natuurlijk, veel mensen hebben tegenwoordig een eigen servertje, met de prachtige afkorting NAS, maar die hebben een IP-nummer, welke tot op de computer nauwkeurig werkt. En zo zou het moeten zijn dat die mensen aangepakt zouden moeten worden, ergo, als jij een filmpje wilt bekijken en je krijgt die mogelijkheid, ga jij je dan drukmaken over de auteursrechten? Op zich doe je dat zelfs niet bij de aankoop van een CD of DVD, je betaalt gewoon het bedrag op het stickertje.
Maar goed, Brein zal weer op censuur gaan inzetten, en laat de illegale uploaders gewoon hun gang gaan. Het zal mij benieuwen.

Geen opmerkingen: