zaterdag 18 januari 2014

Vreemde kerk.

Ach, als je gelovig bent en je hebt interesse in de geloven, kom je wel eens in een "andere" kerk terecht. Naast de andere geloven, ben ik ook bij buitenlandse kerken geweest, en nog altijd bezoek ik regelmatig een anderstalige kerk, een afrikaanstalige om exact te zijn. Zoals de meesten van jullie weten, ben ik katholiek, wat niet meer betekent dan een algemene christen, en zo zie ik mijzelf ook. Dit geloof heeft een groot voordeel, een universele taal, het Latijn. En zo kwam ik een keer in Spanje in een mis terecht. De gebeden herkende ik wel, maar de preek, die in het Catalaans werd gehouden, kon ik niet volgen, mijn Catalaans is even goed als het Swahili... Overigens had dit bezoek een grappig neveneffect. Toen ik 's avonds in het dorp ging stappen, werd ik door de lokale bevolking herkend, en vooral de vrouwelijke inwoners hadden interesse voor mij. Kortom, dat was een leuke avond.
Een paar jaar later kregen mijn toenmalige vriendin en ik een uitnodiging voor een "Konformation", zeg maar het vormsel, in Duitsland. Toevallig kwam het goed uit, en we zijn er heen gegaan. Maar, hoe voel je je als je het Onze Vader niet kunt meebidden?
Dit laatste is mij pas geleden nog in de Afrikaanse kerk overkomen, maar ach, daarboven zal hartelijk gelachen worden om mijn gestuntel....

Geen opmerkingen: