zondag 1 maart 2009

Angsthazen.

Ik mij blogje "toeval bestaat niet" had ik het al over een oud-papierbedrijf die oude televisies en huishoudelijke apparatuur in containers met oud papier stopt. Zoals je in dat stuk kunt lezen, heb ik de man gewaarschuwd, en niet onterecht, naar nu blijkt. Een andere grote keten is inmiddels betrapt op het plegen van afvaldump. Het is inderdaad aantrekkelijk en vrij simpel te doen. Bij ons op het bedrijf kwamen regelmatig mensen in aftandse auto's zowat bedelen om defect toestellen. Als ze komen verwijs ik ze altijd door naar het afvalstation. Nu ben ik zelf geen milieuridder, maar ik probeer mij toch aan de regels te houden. Een van die regels schrijft voor dat je defect niet te herstellen apparatuur naar een Regionaal Overslag Station brengt, hetgeen ik eens in de zoveel tijd ook doe. We hebben een paar keer inspectie gehad van VROM hoe onze afvalstromen lopen. Daar konden we( natuurlijk) aantonen dat de afvalstoffen naar de desbetreffende verwerkingsbedrijven gaat. Als mijn papieren niet in orde waren geweest had ik een probleem.
Nu is het natuurlijk zo dat deze verwerking ook geld kost. Een doos met een defecte televisie bestaat uit papier, karton, piepschuim en de televisie zelf. Voor mij betekent dit een gangetje naar drie bedrijven. Een bedrijf wil natuurlijk zoveel mogelijk winst maken, en zal zoveel mogelijk snijden in de kosten. Dit gebeurt al bij de verkoop, waarbij een verkoper vaak een deel van zijn provisie moet inleveren als hij een toestel uit de folder of advertentie verkoopt, maar natuurlijk ook de afvalstroom. En wat is er dan handiger dan een Ghanees( het zijn vaak Ghanezen) die het komt ophalen?
Inmiddels is van het "gepakte" bedrijf de naam binnen de branche bekend en ik snap niet hoe dit bedrijf door de VROM-controle is geglipt.
Dat de naam niet bekend mag worden gemaakt komt omdat men bang is voor ongeregeldheden in de winkelcentra door milieuactivisten.
Zelf dacht ik eerst aan een andere naam, het bedrijf waar ik over schreef.

Geen opmerkingen: