vrijdag 27 maart 2009

Even naar de chinees.

Een paar weken geleden kwam ik in aanraking met een groothandel in China. Ik was al een tijdje op zoek naar een autoadapter voor mijn eeepc, en dit bedrijf levert ze uit voorraad. Omdat je voor een klein ding te laten verzenden veel kosten moet betalen, was ik benieuwd wat er nog meer aangeboden werd. Het resultaat is dat er een lading horloges onderweg is en allerlei verloopsnoeren die hier niet in de handel zijn.
Een ander ding trok ook mijn aandacht, een dual-sim telefoon. Wie kent het niet, je hebt een telefoon voor het werk en een privé, en dan heb ik er ook nog een voor mijn werk in België. Resultaat? Je broekzakken zitten vol, en zie maar eens uit te zoeken welk toestel overgaat. Grote kans dat de andere kant heeft opgehangen of de mededeling hoort dat je niet kunt opnemen. Wat wil je, het was de onderste telefoon die net achter een naad bleef hangen.
Dit toestel heeft dus de mogelijkheid om twee kaarten in een keer af te handelen. Voor mij een uitkomst, ik kon wel wat ruimte in mijn broekzak gebruiken.
Een klein probleempje bij het uitzoeken is het mateloze talent van de chinezen om het na te bouwen. Toen ik een toestel had uitgezocht, bleek deze de merknaam Nokla te dragen, een verbastering van Nokia. Als type heet het ding ook nog eens de 5800 express. Je kunt de gok wagen, maar als de douane hier achter komt......
Mijn keuze viel uiteindelijk op een Sigmatel. Dit merk lijkt nergens op, en het typenummer, S3, is bij de andere merken ook niet terug te vinden. Kortom, het leek er op dat dit geen kopie van een of ander was. Was ja. Toen ik een kennis het apparaat wilde laten zien, vroeg hij waar ik die N 73 vandaan had. Inderdaad, ook weer een kopie.
Voor mij is het niet de eerste keer dat ik met chinese spullen in aanraking kom. De tv-merken Nokia en Thomson waren in hun nadagen in handen van chinese firma's, die jammerlijk failliet gingen.

Geen opmerkingen: