maandag 30 maart 2009

Legaal zwartrijden.

Op vrijdag ga ik normaal op de fiets naar mijn werk. Dit omdat mijn vader, die normaal mee rijdt, dan zelf de auto nodig heeft. Omdat er regen werd voorspeld, en ik weinig zin had in een nat pak, besloot ik de bus te nemen. Omdat binnenkort in onze regio wordt omgeschakeld naar de chipkaart, heb ik deze een paar weken geleden laten aanrukken. Nu mijn strippenkaart vol was, ging ik vol goede moed naar de bushalte, bewapend met mijn nieuwe chipkaart. De eerste bus stopt, en ik ga voor de eerste keer in mijn leven inchecken op een bus. "Buiten dienst", staat er op het display. De buschauffeur vraagt of ik misschien nog een strippenkaart heb. Ik moet ontkennend antwoorden. "Ga maar zitten. U kunt er ook niets aan doen dat het systeem niet werkt." Als dat zo is, is het misschien toch handig om weer een strippenkaart aan te schaffen.
Op het busstation aangekomen, kijk ik in wat andere bussen om te zien of de kaartlezers daar wel werken. En dat bleek het geval. Vol goede moed wacht ik op mijn bus. Het is er een uit Friesland, die hier, samen met zijn soortgenoten, op bezoek is om de chipkaartlezers in te bouwen en uit te testen. Nou, deze doorstond de test niet. Toen de bus kwam voorrijden stond er nog "welkom" in het scherm. De deur gaat open, ik breng mijn chipkaart vol goede moed richting de lezer, en het ding geeft de geest. De chauffeur kijkt mij aan, alsof ik er wat aan kan doen dat die Fries mij niet wil helpen, en ook hij verzoekt mij te gaan zitten.
Al met al benauwd mij dit voor de toekomst, als we massaal op die kaart moeten overstappen. Ik hoor de directeuren van de RET en GVB nog in koor roepen dat het zwartrijden zal afnemen. Misschien het expres zwartrijden. We krijgen er zwartrijden wegens defect voor terug.
Robert.

Geen opmerkingen: