dinsdag 31 maart 2009

Hoezo oud?

Een paar jaar geleden heb ik mij verwend met een navigator, de Cartrek 200. Hoewel ik zeer tevreden ben over de kaarten in boekvorm, die ik ook nog steeds gebruik, was het voor mij een uitkomst, vooral omdat ik in die tijd veel meer in vreemde steden ging rijden. Dan is het rijden met een kaart op de passagiersstoel toch lastig.
Dat goedkoop duurkoop is, bleek een jaartje later. Ik wilde een update hebben voor de kaarten, en probeerde deze te bestellen. "Ja meneer", klonk een vriendelijke stem van de klantenservice,"voor uw apparaat zijn geen updates. Maar de opvolger komt volgende week in de aanbieding." Ja hoor, weer tweehonderd euro uitgeven zeker? Op dat moment kregen we contact met een computerbedrijf. Die waren net aan het stoppen met de verkoop van die dingen. Ik kon een leuk apparaatje voor negenentachtig euro op de kop tikken, inclusief verkeersontvanger. Dat klonk een stuk beter, honderdtien euro goedkoper en nog meer opties ook. Natuurlijk had ik gekeken of dit merk geen grapjes uit zou halen, en dat bleek niet het geval. Het bleek van origine een ding van drieëneenhalfhonderd euro, dus ik dacht een leuke koop gedaan te hebben. Toen ik tevreden met het apparaat rond reed, was ik benieuwd of er ook updates zouden komen. De eerste kwam gratis, een tweede zou nooit meer komen, de toko bleek failliet.
Ik was inmiddels alweer aan het winkelen geslagen, tot mijn broer vroeg of ik die Cartrek nog had. Die had ik wel, maar wel met kaarten uit het jaar kruik. Hij wilde even proberen of omgebouwde software er op kon draaien. En ja hoor, een afgeschreven bakkie heeft nu kaarten van 2009 op de kaart. Goh, zou dat andere apparaat dat ook kunnen, immers ik kon geen andere software erop zetten in verband met een of andere sleutelcode. Ook dat bleek geen probleem. Door de kaart van de één in de ander te zetten, gingen de kaarten gewoon mee, en blijken twee afgeschreven apparaten weer volkomen up-to-date.

Geen opmerkingen: