zondag 20 februari 2011

Is een goed doel een gok waard?

Ik werd weer eens opgebeld. "U mag gratis meespelen met onze loterij!", klonk het heel blij aan de andere kant van de lijn. Het bleek de postcodeloterij. Om mij nog extra over te halen benadrukte de dame dat je er een goed doel mee steunt. Het is wat je een goed doel noemt, het in stand houden van een kapitaal monumentaal pand kan een doel op zich zijn. De dame bleef vriendelijk en gaf duidelijk te kennen dit niet te bedoelen. Ik ben altijd voorzichtig met dit soort telefoontjes, het bedrijf achter de ontelbare loterijen maakt gebruik van een call-center dat gevestigd is in een gevangenis. Voor die mensen is het een stap op weg naar de vrijheid, en ik wilde haar niet te hard tegen de haren strijken, en dus meldde ik haar dat, als ik aan goede doelen geef, ik dit rechtstreeks doe, en niet via een loterij. En zo eindigde het gesprek.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik in België wel aan goede-doelen-loterijen heb meegedaan, maar deze werden dan ook door het goede doel zelf georganiseerd.
Maar met die toko uit Zuid wil ik sowieso niets te maken hebben, al was het alleen maar omdat men ineens zonder enige toestemming geld van mijn rekening begonnen af te schrijven, en het bijna onmogelijk bleek dit te stoppen. De enige manier om deze gein te stoppen was door maar een 0900-nummer te bellen. Natuurlijk heb ik dat niet gedaan, ik heb gewoon naar het bedrijf gebeld. Deze gasten durfden nog te beweren dat ik toestemming had gegeven. Ik verzocht ze om een kopie van de handtekening, of anders het geld direct terug te storten. Na een paar dagen stond het geld weer op mijn rekening, en kreeg ik thuis een excuusbrief, met twee loten bijgesloten. De oud-papierman zal er gelukkig mee zijn geweest.

Geen opmerkingen: