donderdag 13 februari 2014

Aanbestedingen.

Als je een groot project hebt, is het bijna altijd verplicht een aanbesteding uit te schrijven. Meerdere bedrijven kunnen zich dan inschrijven, en een offerte uitbrengen. Het desbetreffende bedrijf mag deze klus dan klaren.
Evenzo gebeurt dit in het openbaar vervoer. Ook daar wordt een afspraak gemaakt over de kosten en de prestaties. Maar, er zit een addertje onder het gras. Is het normaal zo dat, wanneer je tevreden bent over de opdrachtnemer, je blijft doorgaan met deze opdrachtnemer. Immers een nieuwe aanbesteding kost handen met geld, en je moet weer een nieuwe relatie opbouwen.
Zo niet in het openbaar vervoer. Daar weet de opdrachtnemer dat hij of zij na een aantal jaren het werk weer kwijt is, en zal ook minimaal investeren, hetgeen de kwaliteit niet ten goede komt. Verder is het toch vreemd dat, wanneer je tevreden bent over het bedrijf dat de werkzaamheden uitvoert, je toch een aanbesteding moet uitschrijven? Als we nu eens een aanbesteding voor onbepaalde duur uit gaan schrijven zal dat een hoop geld gaan schelen. Mocht je ontevreden zijn over de prestaties, kun je toch alsnog gaan aanbesteden?

Geen opmerkingen: