maandag 3 februari 2014

Rode kruis.

En nu dacht je waarschijnlijk dat ik het over de organisatie ga hebben. Nee, toevallig niet, maar in een slecht geval kun je er wel mee te maken krijgen. Ik heb het over de rode kruisen op de snelweg, die massaal genegeerd worden.
Stel je de scène voor, je rijdt op de snelweg. Boven de rechterbaan geven de borden een rood kruis aan. In een rijtje rijden drie auto's over de afgesloten baan. Je toetert, omdat je probeert een levensgevaarlijke situatie af te wenden. De chauffeur van de voorste wagen kijkt jou aan en steekt zijn middelvinger omhoog, om jou vervolgens, vlak voor de pijlwagen, nog even te snijden.
Helaas was dit afgelopen vrijdag realiteit op de A10-oost. Maar ik zie dit steeds meer gebeuren, het negeren van die afzettingen, met jaarlijks meerdere slachtoffers tot gevolg.
Nu doet Rijkswaterstaat er alles aan om ongelukken te voorkomen, waarbij ik mij af begin te vragen waarom er bij de werkzaamheden geen roodlichtcamera's komen. De reden dat men doorrijdt is simpel, er is toch niemand die controleert, en aan een ander wordt allang niet meer gedacht. Dit zou nu eens een mooie taak zijn voor de onopvallende auto's van het Bureau Verkeersveiligheid van het Openbaar ministerie.
Ja, zal ik maar zwijgen over het negeren van doorgetrokken lijnen?

Geen opmerkingen: