maandag 30 juni 2008

Accijns

Terwijl de geldstroom in Den Haag tot enorme hoogten reikt, gaat de accijnsverhoging per 1 juli gewoon in, terwijl in BelgiĆ« juist een accijnsverlaging is ingevoerd die automatisch in werking treed bij een prijs van €1,10 bij diesel en €1,50 bij benzine. Nee, meneer Bos heeft geld geroken, en zal de extra inkomsten van harte aannemen. De verhoging wordt verdedigd met de stelling dat dit een milieuheffing is. Een milieuheffing is er om een verandering in gebruik te bevorderen. Bij diesel betwijfel ik dat, immers, de meeste diesel wordt gebruikt door het zakelijk vervoer. Het verbruik hiervan kan alleen ingeperkt worden door een verandering bij de consument. Als men minder gaat kopen, is er minder behoefte aan transport. En die accijnsverhoging? Die gaat betaald worden door de consument. Doordat er diverse transportbedrijven met deze verhoging het loodje zullen leggen, zullen er ad hoc vervoerscontracten afgesloten worden, tegen veel hogere prijzen dan nu.

Geen opmerkingen: