vrijdag 20 juni 2008

Rondje Puurs Bornem

Goed, ik had dan een paar dingen over België verteld en mijn werkzaamheden in Bornem en Puurs. Hierdoor kwam ik natuurlijk ook in aanraking met de lokale bevolking. Diegenen die mij kennen, weten dat mij het taalgebruik en de gewoonten van een regio mij interesseren. In 2003 kwam voor ons bedrijf in Amsterdam een verhuizing naar Uithoorn. Een van de redenen was en is de voorziene problemen met de bouw van de Noord- Zuidlijn. Een van die problemen kwam vandaag op een keiharde manier aan het licht. Onze collegae uit België waren inmiddels ook verhuisd en hadden ons uitgenodigd voor een huisshow. Onze vertegenwoordiger en onze transportmanager waren op kantoor in Uithoorn, om wat dingen door te spreken. De vertegenwoordiger wilde ook wel naar Bornem om eens kennis te maken met "de Belgen". Ik legde hem uit hoe hij moest rijden. Toen ik vertelde welke afslag hij moest nemen, onderbrak de transportmanager mij, en vertelde dat de vertegenwoordiger eerst een stuk op de mayonaiselucht van de fabriek van Devos Lemmens uit Puurs af moest rijden, en dan zou hij Bornem wel vinden. Toen ik de vervoerder vroeg hoe hij aan die lokale kennis kwam, kwam er in het plat Antwerps:" Ik zèn van Oelegem", een plaatsje aan de A67 vlakbij Antwerpen. Ik had aan de man niet eens gehoord dat het een Belg was, immers hij sprak perfect West-Fries. Gisteren had ik een ritje van Dendermonde naar Bornem. Door een wegopbreking kwam ik in Puurs terecht, voor mij geen onbekend terrein, hoewel ik, uit luiigheid mijn Autoroute mij liet begeleiden. Op een bepaald moment reed ik langs broodjeszaak Knabbel en Babbel. Voor mij werd daar op maandag altijd een broodje smos preparé besteld. Smos is een soort broodje gezond alleen in plaats van boter wordt mayonaise gebruikt, en preparé kennen wij beter als filet americain. Ik stond op het punt om er een broodje te halen om 's avonds op te eten, echter het was er stervensdruk en er was geen parkeerruimte. 's Avonds zat ik samen met mijn vriendin gewoon aan mijn broodje kip-kerrie vers van de chinees, zoals altijd op donderdagavond.....

Geen opmerkingen: