maandag 16 juni 2008

Ik verkoop een Sony

In januari belt een klant voor een nieuwe LCD-televisie. Na wat heen en weer gepraat, adviseerde ik haar aan Grundig. Deze toestellen hebben weinig problemen, en de problemen die er zijn worden in de regel snel opgelost. Op aandringen van de klant werd het een Sony Bravia. Normaal zou ik hier bezwaar op maken, Sony heeft bij mij niet zo een beste reputatie. Het merk is een echt discountmerk, wat wil zeggen, zodra het toestel is verkocht, doen ze er alles aan om de schuld in de schoenen van de klant te schuiven. Vrijwel meteen na de aankoop kwam een probleem aan het licht, de ondertiteling op RTL4 blokkeert na een tijdje. In eerste instantie ga je ervan uit dat het een bedieningsfout is. Na de klant een paar tips gegeven te hebben, bleek het toch een fout van het toestel. Ik belde Sony, die vroeg of ik even een mailtje wil sturen naar de technische dienst. Zo gezegd, zo gedaan. Er zou direct contact opgenomen worden met de klant. Na een paar dagen belt de klant weer op, ze had niets gehoord. Ik stuurde nogmaals een mailtje, met hetzelfde resultaat. Mijn dealernummer was onbekend. Dus het dealernummer gegeven, en ja hoor, er werd contact opgenomen met de klant. De klant belde mij. Ik vroeg wanneer de technische dienst zou komen. Dat wist zij niet. De jongeman, die haar belde, was niet te verstaan, of ik nog even wilde bellen, hetgeen ik deed. “De klacht is bekend, maar kan momenteel niet opgelost worden”, was het antwoord. Een weekje later moest ik bij een reparateur zijn die in opdracht van Sony repareert. “Zo, jij hebt een hele collectie Bravia's”, zei ik. De man zuchtte. Het bleek dat diverse handelaren de toestellen al aan het insturen waren voor reparatie. Nu, vijf maanden later, is er nog steeds geen oplossing. Hopen ze zo de twee jaar garantie vol te maken? Ook bij de playstation 3 doen zich problemen voor. Het toestel gedraagt zich prima op een HDMI toestel. Echter, zodra je een Blu-Ray- schijfje er in stopt, zal de PS3 hoe dan ook HDMI 1.3 uit geven. Dit betekent dat je toestel niet ouder mag zijn dan een jaar. Hebt u een Sony, veel succes.

Geen opmerkingen: