zondag 29 juni 2008

Vista versus Ubuntu

Gisteren was ik bij mijn schoonzus en zwager op bezoek. Mijn schoonzus en neefje waren afgelopen week jarig geweest. Mijn zwager liet foto's van zijn nieuwe caravan zien, en pakte zijn laptop. Nadat ik de foto's gezien had, vroeg ik hem of ik gelijk had dat hij ook een nieuwe laptop had. Inderdaad bleek het waar. In een krantje stond een aanbieding die onweerstaanbaar was. Hij klaagde over het vaak hangen van de computer bij downloaden in internet explorer. Ik stelde voor om eens Firefox te installeren. Nadat dit, eindelijk, gelukt was, was het tijd om de computer te herstarten. Dit duurde een aardige tijd, ofwel twee kort, twee lang, zoals men in Groningen zegt. Dit kon twee dingen betekenen, ofwel er is een geheugenprobleem, of het systeem deugt van geen kant. Om hier achter te komen, moest er een ander systeem op. De handigste kandidaat is, zowat natuurlijk, Ubuntu. En aldus werd de live-cd van de site gedownload. Na het eerst geprobeerd te hebben, met een live-cd kun je een systeem uitproberen zonder te installeren, stond er ineens een heel snel computertje, en hebben we het systeem ook daadwerkelijk geïnstalleerd. Opstarten was met een oogwenk gebeurd, en afsluiten was een fluitje van een cent. De conclusie was snel getrokken, het probleem is Windows Vista, en begrijp ik waarom Microsoft de versie XP volgende week uit de handel haalt. Tegen de bedrijfpolici in, werkt dat systeem wel redelijk naar behoren. Of Ubuntu helemaal zonder problemen is? Nou, ik moet nog een kijken waarom ik geen draadloos netwerk zie op een Celeron-M processor. Dit zal wel een foutje van mij zijn, maar bruikbaar is de computer nu wel.

Geen opmerkingen: