vrijdag 20 juni 2008

Een oude bekende

Gisteren was in België bij een oude bekende. Ik heb een aantal jaren bij zijn bedrijf technische ondersteuning verleend toen zijn monteur vrijwel constant zwak, ziek en misselijk was. Door zijn toedoen rij ik nu mijn vrijwel wekelijkse rondjes in Vlaanderen. Naast de taalstrijd, waar ik eerder op mijn weblog http://robertlogger.web-log.nl over geschreven heb, is er ook een vrijwel constante strijd met de overheid. De gekste dingen zijn daar mogelijk. Een van de dingen die ik zelf heb mee gekregen, was een kanaal dat gedempt moest worden. Ineens was dat kanaal gedempt, en nog geen twee weken later zat de burgermeester vast op het politiebureau. Wat bleek, het kanaal was gedempt met vervuild slib uit de Antwerpse haven. Doordat een milieuvereniging een monster van de grond had genomen viel hij door de mand. En wat gebeurde bij de verkiezingen daarop? De man werd herkozen tot burgermeester. Een andere "grap" was een verhuizing. De voornoemde kennis had een leuk pand gezien op een industrieterrein in een KMO-zone. Dat is een gebied waar ook detailhandel mag plaatsvinden. Een paar weken na de verhuizing was het zover, hij ging met detailhandel starten. Een magazijnuitverkoop werd gestart. Een groot succes overigens. Normaal was het zo, dat als ik met mijn werk klaar was, ik gewoon naar huis ging. Bij de magazijnverkoop werd ik gevraagd om bij te springen. Dit heb ik graag gedaan. Met mijn winkelervaring voelde ik mij als een vis in het water. MijnVlaamse vocabulaire is toen ook flink uitgebreid. Zo heet een koelkast een frigo, een wasdroger een droogkast en een keukenmachine een keukenrobot. Zo verkochten we ook veel apparaatjes die wollenpluis werden genoemd. Wat is het dan irritant dat je niet op het Nederlandse woord, kledingtondeuse, kon komen. Het succes werd snel de grond in geboord. Laat nu net dat stukje grond niet tot de KMO-zone behoren. Ook dat is België... Enfin, het was dus even herinneringen ophalen.

Geen opmerkingen: